2013. november 16., szombat

Beszédmester


Kedves Olvasóim!
Jelen bejegyzésemet a Beszédmester szoftvercsomagról szeretném írni a http://www.ofi.hu/tudastar/beszedmester oldalon található cikk alapján.

A Beszédmester
A Beszédmester szoftver a beszédjavításra, beszédterápiára és olvasásfejlesztésre alkalmas eszköz. A szoftver ingyenes letölthető az alábbi honlapról: www.inf.u-szeged.hu/beszedmester. A Beszédmester célja: siketek, hallássérültek beszédjavítása-terápiája, az olvasástanulás segítése, az olvasás terápiája és fejlesztése. Egy olyan program megírása volt a cél, amely segíti a hallássérültek beszédképzésének terápiáját. A helyes hangképzés rögzítéséhez ismétlésre és a gyógypedagógus korrekciójára, jelenlétére van szükség. Ezt az automatizálási folyamatot segíti a Beszédmester szoftver. Az olvasás tanításában a szoftver segítségével játékosan lehet gyakoroltatni az olvasást. A kiejtési problémákat ugyan nem oldja meg, de a Beszédmester segítségével saját maguk ellenőrizhetnék és javíthatnák a saját hangjukat és kiejtésüket. A számítógép pótolhatja a hiányzó auditív kontrollt, az olvasásfejlesztése során hatékonyabbá teheti a beszédhangok és grafémák helyes asszociációját. A program kulcseleme a beszédtechnológiai modul, amely lehetővé teszi, hogy a rendszer a mikrofonba bemondott beszédhangokat, illetve szavakat valós időben visszajelezze. A program használatát érdemes pedagógusi irányítással elkezdeni, de a későbbiekben önállóan is használható. Mivel a szoftver felhasználói köre gyerekekből áll, kiejtési vagy olvasási nehézségekkel, így ennek kapcsán úgy alakították a csomagot, hogy a teljes kezelőfelületet grafikussá tették minimális szöveges információval.

Eredmények a beszédjavítás-terápiában
Az eredményeket az artikulációfejlesztő-terápiát tartó szakemberektől (szurdopedagógusok-logopédusok, logopédusok), és a terápiában részt vevő gyerekek megjegyzéseiből, kérdéseiből szűrték le. A gyerekek megjegyzéseihez kiegészítésül szolgáltak a külső megfigyelők, hogy minél hitelesebbek legyenek a kapott eredmények. Ezek a megfigyelések adták a gyerekek metakommunikatív jelzéseinek legátfogóbb képét: a gyerekek reakcióiról összegyűjtött feljegyzések; a gyerekek megjegyzései. A foglalkozásokról videofelvételeket készítettek, melyeket később kielemeztek. Ezen információk birtokában megállapíthatták a program pozitív és negatív tulajdonságait, hasznos-haszontalan mivoltát.

A Beszédmester szoftvert a következő terápiás foglalkozásokon próbálták ki:
  • súlyos fokban hallássérült (siket) gyermekek kiejtésjavítása
  • nagyothalló és cochleaimplantált gyermekek beszédérthetőségének fejlesztése
  • beszédfogyatékos gyermekek artikulációjának fejlesztése
A Beszédmester segítségével 15 siket gyerek kiejtésjavítását végezték 5 hónapon át. A gyerekeket két csoportra osztották, az egyik csoportban az 5 és 8 év közöttiek voltak, a másikban a 12 és 13 év közöttiek. Beszédmester alkalmazása előtti beszédállapot az első csoportban: a hangos beszéd alig-alig indult meg; kommunikációjukban gesztusokat, néhány szótöredéket, természetes jeleket használtak; utánmondáskor gyakran hang nélküli szájmozgással beszéltek, a szájmozgás a mintához viszonyítottan inadekvát volt.

A magánhangzók artikulációs szintjének felmérését szubjektív lehallgatással végezték, Hégely Gábor által összeállított beszédérthetőségi vizsgálata alapján. A gyerekeknek a magánhangzót „t”-hez kapcsolt szótagokban kellett hangoztatniuk (ti, té, te, tá, ta, tö, tu, tő, tü), akkor fogadták el helyesnek, ha a lehallgatók 75%-ban azonosként jelölték meg. A felmérés eredménye a terápia előtt és után:

  • jól képzett magánhangzók a helyesen ejtett hangok száma szerint


A Beszédmester terápia eredménye: rövid idő alatti fejlődés következett a magánhangzók helyes ejtésében.

A Beszédmester program alkalmazása előtti állapot a második csoportban (12-13 évesek): a gyerekek a hangos beszéd birtokában voltak; alkalmazták is; kiejtésükre a magánhangzók bizonytalan képzése (diftongusos ejtés, elmosódott, hasonló hangzás) volt jellemző; hangszínük fej- és orrhangzós. A magánhangzók artikulációs szintjének felmérését szubjektív lehallgatással végezték. A Beszédmester program alkalmazása után bebizonyosodott, hogy a magánhangzók bizonytalan képzését segíti megszüntetni a Beszédmesterrel való kiejtésjavítás.

A Beszédmester szerepét a nagyothalló és a cochleaimplantált gyerekek beszédérhetőségének fejlesztésében is vizsgálták. Valamennyien a hangos beszéd birtokában voltak; hallókészülékkel értik a beszédet; artikulációs hibáik voltak. A cochleaimplantáción átesett gyerekek a hallás birtokában voltak; beszédhallásukat fejleszteni kell; fonémahallásuk sérült; kiejtésükben hibák. A Beszédmester alkalmazása után: javítják saját kiejtésüket; beszédhallásuk és hallói differenciáló képességük fejlődött.

Az ajak-, és szájpadhasadékos gyerekek vizsgálata a Beszédmester előtt: a szájpadhasadékos gyerekek magánhangzóikat orrhangzósan ejtik, minimum 2 éves terápia után megszűnhet. A Beszédmester használata után: a magánhangzók tisztán ejtése, orrhangzósság megszűnése.

Egyéb vizsgálatok a Beszédmester alkalmazása után: a színes, motiváló és mozgó grafika hangos megnyilatkozást váltott ki gyerekekből, akik alig beszélnek; figyelemzavaros gyerekeket tartós figyelmi helyzetbe hozta a program.

Eredmények az olvasásfejlesztésben

Cél: olvasási nehézségekkel küzdő gyerekek fejlesztése a Beszédmester segítségével.

Eredmény: a gyerekek szívesen és hosszan dolgoznak a szoftverrel, s a feladatok megoldása segíti a fonológiai tudatosság kialakulását.

A Beszédmester program a feladatokat egyesével mutatja meg, így a gyerek nem tud mással foglalkozni, figyelme nem tud elkalandozni, amíg nem végzett az adott feladattal. A program biztosítja az egyéni tempóban való haladást.

Tesztelés területei: egyéni és csoportos munkaformában.

Eredmény az egyéni munkaformában: a gyerekeknek tetszett a mikrofonnal kiegészített szoftvert; az óvodás- és iskoláskorú gyerekek könnyen dolgoztak vele; a magánhangzó-felismerés egyszerű feladatnak bizonyult; a szófelismerés során a gyerekek addig próbálkoztak az adott szó helyes kiejtésével, amíg fel nem villant a hívókép írásos változata, a szókép; a részképességükben sérült gyerekek is szívesen próbálkoztak a szavak helyes kiejtésével.

A Beszédmester program hang- és szófelismerő része alkalmat biztosít a kétpólusú tanítási-tanulási folyamatnak, a tehetséggondozásnak és a felzárkóztatásnak. A Beszédmester tanórai keretek között is alkalmas az olvasástanítás segítésére, de ezt 15 fős csoportban tudjuk a leghatékonyabban megvalósítani.

A szintetikus olvasástanítási módszer betűtanítási része kiváltható a szoftver alkalmazásával. A betűk megtanulása után vissza lehet térni az olvasókönyv szöveganyagához. A feladatok követik a szintetikus olvasástanítási módszer meghatározott lépéseit, így önálló gyakorlásként adhatjuk a betűtanítási feladatsor megoldását. Új betű tanítása esetén frontális osztálymunka keretében használható, a gyakorlóórán a differenciálás lehetőségeit kínálja.

Beszédmester alkalmazása a részképességükben sérült gyerekek fejlesztő terápiájában: memória- és figyelemfejlesztés, irányfelismerés, iránytartás kialakítása, finommotorika fejlesztése, hallási diszkriminációs készség, hallási figyelem, vizuális differenciálóképesség fejlesztése, segítheti a diszlexiaterápiát. Eredmények:nem csak az első osztályosok fejlesztésére, tanítására alkalmas a szoftver, hanem a 8-10 évesek olvasásfejlesztési terápiájában is kiválóan alkalmazható.

Összegzés
A Beszédmester szoftver azzal a céllal készült, hogy segítse az iskolások betűtanulását, a gyakorlását, illetve a hallássérülteknek, siketeknek és logopédiai kezelésben részesülő gyerekeknek biztosítson gyorsabb fejlődést. Játékosan, színes képek segítségével felhasználják a számítógép motivációs erejét, hogy a gyerekeket rávegyék az olvasás gyakorlására, és a hangos beszéd helyes használatára. A szoftver célirányos, tudatos, oktató-fejlesztő program, figyelembe veszi az életkori sajátosságokat, komplex készségfejlesztést és önállóságot biztosít. Nekem kifejezetten tetszett ez a cikk, nem csak azért, mert megismerhettem általa a Beszédmester szoftvercsomagot, hanem mert eredményeit látva alkalmazásának segítő hatása egyáltalán nem vonható kétségbe. Megállapíthatjuk, hogy a számítógép új lehetőségeket teremt a számukra, amit érdemes kihasználnunk. A program nem igényel magas szintű felhasználó ismeretet, könnyen tudják használni idősebb kollégák és természetesen a gyerekek is. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése