Általánosságban az Alternatív és
augmentatív kommunikációról röviden az AAK-ról…
Az e heti tanóra témái között
szerepelt az alternatív és augmentatív kommunikáció, és úgy döntöttem ennek
fényében, hogy az e heti blog bejegyzésemben, erről a témáról fogok írni még
pedig az értelmileg akadályozottak pedagógiája szakirányomon belül tanult
ismereteim alapján.
Az alternatív és
augmentatív kommunikáció a történelem előtti időkig, a beszéd megjelenésének
idejéig megy vissza. A beszélni nem tudó emberek arcjátékkal, hangadással,
mutogatással, rajzokkal, festményekkel közölték mondanivalójukat.
Az ókortól a 20. század közepéig terjedő időszakban kibővült az
eszközkészlet a kézi ábécékkel és más egyezményes jelrendszerekkel. Az
írásbeliség elterjedésével az írott nyelv is egyre nagyobb szerephez jutott a
kommunikációban. A 20. században elterjedtek a betűtáblák is.
Az augmentatív és alternatív kommunikáció tudománya az Amerikai Egyesült
Államokban alakult ki a 20. század közepén, és innen terjedt tovább szerte a
világban. Magyarországra 1983-ban ért el, de ekkor még nem használták az egész
eszköztárat. Elsőként a Bliss nyelv jelent meg. Az utolsó hiányosságokat
2005-ben a Nézd a kezem! jelbeszéd pótolta.
·
Az
alternatív és az augmentatív szó jelentésének bemutatása:
Az alternatív szó önmagában egy
jelző, ami azt jelenti, hogy az, amit úgy jellemzünk, hogy alternatív, az azt
jelenti, hogy más eszközű, és más módú.
Az augmentatív szó pedig azt jelenti, hogy hozzátenni, kiegészíteni, gazdagítani
valamit.
Az alternatív és augmentatív kommunikáció maga a kommunikáció
kiegészítésére, pótlására való eszköz. Az üzenethordozó segítségével kifejezi,
amit szóval nem tud. Az AAK-t transzmissziós technikának is hívjuk, ami, azt
jelenti, hogy választáson és produkción alapuló maga a folyamat, vagyis a
kommunikáció.
·
Az
AAK eszközei:
rámutatás,
egyszerű jelek, jelbeszéd, jelnyelv, nem beszéd alapú hangjelek, arcjáték, tárgyak,
képek, képcsere, Bliss nyelv, írás (síkírás vagy Braille), betűtábla, mesterséges
beszéd, kommunikátorok és a számítógépes eszközök.
Az AAK kialakulása úgy nevezett három gyökéren vezethető
vissza:
–
emberi jogi törekvése előtérbe kerülése
–
orvostechnika és számítástechnika fejlődése
–
újabb nyelvészeti és kommunikációelméleti kutatások.
·
A Bliss alapítvány megfogalmazásában az AAK a következő:
Az Augmentatív és Alternatív Kommunikáció (AAK) a segítő
kommunikáció módszere, amely kiegészítő kommunikációs eszközök segítségével
megmutathatóvá teszi a kimondhatatlant
Aki nem tud beszélni, annak a szokásostól eltérő utakat kell
választania gondolatai, érzései kifejezésére. Ilyenek a gesztusok mellett a
kommunikációs táblákon vagy elektronikus eszközökön, ún. kommunikátorokon
elhelyezett üzenethordozók, mint például a képek, a grafikus ábrák, a
Bliss-jelképek, a betűk és a szavak.
Fontos tudni, hogy az így kommunikálók nagy része többszörösen is
fogyatékos: mozgássérült, gyengén látó, autisztikus, vagy értelmi fogyatékos
is. Ezek a többszörös sérültek sokszor még írni-olvasni sem tudnak megtanulni.
Azonban fontos, hogy 2007 óta törvény biztosítja jogukat az alternatív és
az augmentatív kommunikáció tanulására és használatára.
Klassz, hogy idekapcsolta a másik szakirányán tanultakat is. Ez mindig hasznos. De hiányolom a források megjelölését.
VálaszTörlés