2013. november 10., vasárnap

Bliss Alapítvány

Kedves Olvasóim!

A múlt órán az augmentatív és alternatív kommunikációba nyerhettünk betekintést.  "Az augmentatív és alternatív kommunikációt tekinthetjük a kommunikáció-tudomány legfiatalabb, gyorsan növő résztudományágának. Más tudományághoz hasonlóan, ez is a gyakorlatból nyerte a gyökereit, ebben az esetben abból a felismerésből, hogy a nem, vagy alig beszélő, értelmileg, látásban, hallásban, mozgásban akadályozott, autisztikus tüneteket mutató és halmozottan sérült emberek is képesek, igényük van és jogosultak a kommunikációra." (Forrás: http://prae.hu/prae/gyosze.php?menu_id=102&jid=3&jaid=5)
A hangzó és írott nyelvtől eltérő jelrendszerek a jelnyelv és a Bliss nyelv. Ezen írásomban a Bliss nyelvről szeretnék bővebben beszámolni, illetve a Bliss Alapítványnál tett látogatásomról. Bliss-nyelv volt az első augmentatív és alternatív kommunikációs rendszer, amelyet itthon az akadályozott emberek számára fedeztek fel, majd alkalmaztak is. A felfedezés óta a segédeszközök száma bővült, Magyarországon ma már több helyen használnak a Bliss-nyelv mellett más kép- és képjelrendszereket is (PCS, PECS), illetve különböző elektronikus segédeszközöket (kommunikátorok, számítógépek speciális tasztatúrával, fejpálcával vagy fejegérrel). 
Az AAK, mint kifejezési eszköz: Itt azokról van szó, akik megértik a hangzó beszédet, de nem tudják kifejezni magukat. Ide tartoznak a súlyosan mozgáskorlátozott (cerebrálparézises) személyek. A motorikus zavar következtében elsődlegesen a grafikus és elektronikus jelzésrendszerek kínálkoznak. Az AAK-t ezekben az esetekben tartósan használják. A fejlesztés célja egy segédeszköz használatának a megtanulása, illetve a későbbiek során az elvontabb jelrendszerek megértése a Bliss-jelektől az írott nyelvig. (Forrás: http://prae.hu/prae/gyosze.php?menu_id=102&jid=3&jaid=5)
Az AAK, mint a beszéd kialakulását segítő eszköz: Két alcsoport különböztethető meg a használók között. Az elsőhöz tartoznak a kevésbé súlyosan mozgáskorlátozott, fejlődésfüggő diszfáziában szenvedő gyerekek és értelmileg akadályozott gyerekek is. Náluk a hangzó beszéd értése eltérő mértékben fejlődött ki. Legtöbbször logopédiai segítséget kaptak, amely lassan vagy nem kellően vezetett a hangzó beszéd elsajátításához. A kommunikációs lehetőségek hiánya miatt késlekedett más területen is a fejlődésük, és szociális problémák alakultak ki. Ezért az a cél, hogy támogató kommunikációs eszköz segítségével korai segítséget nyújtsunk nekik a hangzó beszéd megértésének és használatának segítésében, és ezzel átmenetileg támaszt nyújtsunk a normális beszéd birtoklása kifejlesztéséhez. A második csoporthoz tartoznak azok a gyerekek, fiatalok és felnőttek, akik elsajátították a hangzó beszédet, de csak nehezen érthetően tudnak beszélni. Ez kommunikációs problémákhoz vezet, például idegenekkel ismeretlen tartalmakról folytatott eszmecserékben, illetve erős háttérzajok esetén. A fejlesztés célja felismertetni az érintettekkel, mikor és mivel kell a beszédet alátámasztani, hogy jobban megértsék őket, és az, hogy közvetítsük nekik az ehhez szükséges segédeszközöket. (Forrás:  http://prae.hu/prae/gyosze.php?menu_id=102&jid=3&jaid=5)
Az AAK, mint pótnyelv: Ehhez a csoporthoz azok tartoznak, akik a hangzó beszédet sem megérteni, sem alkalmazni nem tudják, leginkább értelmileg súlyos fokban akadályozott személyek, autisztikus zavarral élők. Őket az AAK elsődleges nyelvként szolgálja, mind a beszédértés, mind a kifejezés terén. A fejlesztésnek az a célja, hogy olyan kommunikációs eszközt vezessen be, amelyet egy akadályozott személy a hangzó beszédre hivatkozás nélkül megérthet és alkalmazhat. (Forrás: http://prae.hu/prae/gyosze.php?menu_id=102&jid=3&jaid=5)

A Bliss Alapítvány
A Bliss Alapítvány 1987-ben alakult. Klienseik beszédképtelenek, mert születéskor vagy később, betegség, illetve baleset során a beszédközpontot roncsoló, központi idegrendszeri károsodást szenvedtek. Beszédhiányuk következtében kialakuló kommunikációs problémáik jelentős része megoldható, ha augmentatív és alternatív biztosítanak számukra, amelyek fejlesztik, pótolják a kiesett beszédet. A Bliss Alapítvány közel 25 év alatt elért eredményei közül néhány:
több mint ezer gyógypedagógust, konduktort és egyéb rehabilitációs szakembert, valamint igen sok szülőt készítettünk fel az AAK-módszer használatára itthon és a környező országokban;
számos, az oktatáshoz, képzéshez és ismeretterjesztéshez szükséges könyvet, filmet, népszerűsítő kiadványt, prospektust publikáltunk;
  • több száz hazai és nemzetközi konferencián mutatkoztak be belföldön és külföldön egyaránt (Ausztria, Kanada, Románia, Svédország, Szlovákia, USA)
  • 1984 óta végzik szakemberek továbbképzését
  • 1988 óta elméleti és gyakorlati oktatást biztosít felsőoktatásbeli hallgatók részére (2011-től az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar gyakorló intézménye lett a Segítő Kommunikáció-módszertani Központ)
  • 1993-ban létrehozták a Segítő Kommunikáció-módszertani Központot (SKMK)
Diagnosztikai programuk keretei között több mint 800 beszédképtelen személyt vizsgáltak meg, és láttak el tanáccsal. Tevékenységi körei közé tartozik: korai kommunikációfejlesztés, logopédia, mozgásfejlesztés, gyógypedagógiai fejlesztés (diszlexia, diszgráfia programok, korai számítógép használat, írás- és olvasáskészségek kialakítása), szociális készségfejlesztés, családgondozás, egészségügyi szolgáltatás, képzés, kutatás-fejlesztés és információáramoltatás. 
Korosztályos programok:
  • 2-8 éves korig a korai fejlesztés; a Játszócsoport célja a kommunikációs kíváncsiság felébresztése, a kommunikációra való motiváltság kialakítása, iskolára való felkészítés
  • 6-7 éves kortól  a rehabilitációs foglalkozás Sulibuli néven folytatódik, a gyógypedagógiai munka mellett logopédiai, mozgásfejlesztési és pszichés ellátás is megjelenik
  • 16 éves kor fölött folytatódik az oktatás, hangsúly az írás, olvasás, anyanyelvi készségek fejlesztésére tevődik át, oktatás középpontjában a számítógépes oktatás áll
Eszközök listája:
  • ABLER Trackball: speciális nagyobbított hanyategér 
  • Alexteszt
  • All-Turn-It-Spinner (forgó társasjáték): társasjátékhoz használható speciális kapcsolóval működtethető forgó dobókocka
  • Asus Notebook PC F3L model: hordozható számítógép
  • ASUS X501 A
  • Battery Adaptor AA: átalakító
  • Battery Adaptor C/D: átalakító
  • Beaded Light Mirror Plate: tükrös, gyöngyös, rezgő, zenélő, világító kapcsoló
  • Big Bang: játék CD
  • Big Bang Pictures
  • Big Buddy Button: nagy, lapos kapcsoló
  • Big Light Show Ball: kapcsolóval működtethető labdajáték
  • Big Red Switch: nagyméretű egyes kapcsoló
  • BIG Step by step: egy kapcsolós, nagyméretű, egymás után több üzenet is felvehető rá
  • BIGmac 4: együzenetes, nagyméretű, egy kapcsolós kommunikátor
  • BigMack: együzenetes, nagyméretű, egy kapcsolós kommunikátor
  • BIGtrack: megnagyobbított hanyategér
  • BoardMaker V6/SD Pro Combo CD: CD és PCS képajánló és táblakészítő program
  • Buddy Button: kis, lapos kapcsoló
  • Bulb for Mini Bubble: halogén izzó
  • Chomper Crocodile: plüss krokodil, amely mozog és hangot ad ki
  • Choose and tell: játék CD
  • Choose It Maker 2: játék CD
  • Clear Clock Communikátor
  • Clearly Sup. Tarckball: játék CD
  • Disco CD: játék CD
  • DynaVox Holder Plate: DynaVox MghtyMo Kommunikátor tartó
  • Dynavox MightyMo: speciális hightech eszköz, kommunikátor, mely egy érintőképernyőhöz hasonlít és dinamikus táblákat lehet rajta létrehozni, képeket és hangokat lehet rátölteni, melyeket ki is mond
  • Easy Games CD: játék CD
  • ELO 17″ Touch Monitor: érintőképernyős monitor
  • ERGOREST: alkartámasz
  • Fenton Frog: plüss béka, amely mozog és hangot ad ki
  • Flippin Puppy: plüss kutya, amely mozog és hangot ad ki
  • Floppy Bunny: plüss nyúl, amely mozog és hangot ad ki
  • Furry Switch: puha, szőrös kapcsoló
  • Gazillion Bubbles átalakító
  • GoTalk 20: 20 üzenetes kommunikátor, 5 különböző szinten
  • Go Talk 20+
  • GoTalk 4: 4 üzenetes kommunikátor, 5 különböző szinten
  • GoTalk 9: 9 üzenetes kommunikátor, 5 különböző szinten
  • Gooshy switch: puha, zselés, világító, rezgő, zenélő kapcsoló
  • GT-032 Go Talk 32+
  • GT-04 Go Talk 4+
  • GT-09 Go Talk 9+
  • IntelliKeys USB: speciális billentyűzet, ezzel az eszközzel ki lehet váltani a billentyűzetet és az egeret, teljesen egyénre szabva; tartozik hozzá egy táblakészítő program, illetve bármilyen számítógéphez rácsatlakoztatható
  • IntelliSwitch: olyan kapcsolódoboz, amihez több kapcsolót hozzá lehet kapcsolni és így a kapcsolókkal működtethetõ a számítógép
  • Jelly Bean Switch: kapcsoló
  • Joy Cable2: kapcsolókábel
  • KIM Sensoradapter 1.2: kapcsolódoboz
  • Learn More: játék CD
  • Let’s go to town: játék CD
  • LITTLE mack: egy kapcsolós, kisméretű, egy üzenetes kommunikátor
  • LITTLE Step by step: egy kapcsolós, kis méretű, egymás után több üzenet is felvehető rá
  • LITTLEmack: egy kapcsolós, kisméretű, egy üzenetes kommunikátor
  • Lomak Headpointer Set: fejre erősíthetõ, lézerfénnyel irányítható speciális billentyűzet
  • MegaMix: oktató és játék CD
  • Mirror Plate Switch: tükrös kapcsoló
  • Mouse skills: játék CD
  • Movement Sensor Switch
  • n-Abler Joystick (3 cserélhető fogantyúval): speciális joystickos, egérkiváltó
  • Overlay Maker 3: táblakészítő program
  • Partner/Four: 4 üzenetes kommunikátor, hangadó gép
  • Partner/Plus: egy üzenetes kommunikátor, hangadó gép
  • Partner/Plus One Stepper: egy kapcsolós kommunikátor, egymás után több üzenet felvehető rá
  • PC Max KIDTRACK: speciális egér, módosított hanyategér
  • Percy Pig: plüss malac, amely mozog és hangot ad ki
  • Perry Pinguin: plüss pingvin, amely mozog és hangot ad ki
  • Pinch Switch
  • Play With Me: oktató és játék CD
  • PowerLink -3: vezérlőegység, mellyel elektromos játékokat vagy eszközöket tudunk működtetni a vezérlőegységhez kötött kapcsolóval
  • QizWorks USB Switch Interface: kapcsolódoboz
  • QuizWorks USB Switch: kapcsolódoboz
  • Ribbon Switch: pálcakapcsoló
  • Rikki Rooster: plüss kakas, amely mozog és hangot ad ki
  • Rocking Sayit Pay it
  • Roking Say it/16
  • Roller Plus 2 Switches: megnagyobbított egér két kapcsolóval
  • Roller Plus és Joystick 
  • Roller Plus Joystick 2 Switches: megnagyobbított joystickos egér két kapcsolóval
  • Sensiball Switch: bármilyen irányból működtethető érzékeny kapcsoló
  • Sequencer: két szinten üzenetsorozatok felvételére képes kommunikátor
  • Smart 128: 128 üzenetes kommunikátor, több különböző szinten kapcsolóval
  • Spider and Friends: játék CD
  • Spider and Friends – Easy Math: játék CD
  • STAR: kereszt alakú egérkiváltó, mely a QuizWorks kapcsolódobozhoz kapcsolva működteti a számítógépet
  • Super Talker: változtatható előlapos hangadó kommunikátor
  • Switch Skills Set 2
  • Switch Friendly Games: játék CD
  • Switch It Sport Extra
  • Switch It Technology Extra
  • Switch It Wildlife Extra
  • Switch It Xmas Extra
  • Switch It!: játék CD
  • Switch Skills Champions
  • Switch Skills 1.: játék szoftver
  • Switch Skills 2.: játék CD
  • Switch Skills 3
  • SwitchIt! Farm extra: játék CD
  • SwitchIt! Hygiene extra: játék CD
  • SwitchIt! People extra: játék CD
  • SwitchIt! Transport extra: játék CD
  • SwitchIt! Weather extra: játék CD
  • Talking Photo Album: beszélő fotóalbum, mellyel történeteket az iskolában vagy otthon történt dolgokat lehet elmesélni képekkel és hangokkal
  • Tech/Scan: 32 üzenetes kommunikátor 4 különböző szinten hozzákapcsolóval, szkennelési funkcióval
  • Tech/Speak 32×2: 32 üzenetes kommunikátor 4 különböző szinten hozzákapcsolóval
  • Tech/Speak with ECU: külső interface kapcsolat van hozzá, mellyel különböző elektronikus eszközök működtethetőek
  • Tech/Talk 6×8 ECU: 8 üzenetes kommunikátor, 6 különböző szinten hozzákapcsolható interface-szel, mellyel elektronikai eszközök működtethetőek
  • Teddy Games: játék CD
  • Telemetry Compatible Sound Switch: hangkapcsoló
  • Tiny Mouse: játék CD
  • Tobias Tiger: plüss tigris, amely mozog és hangot ad ki
  • Touch Balloons: játék CD
  • Ultra Compact Keyboard and Keyguard:  minibillentyűzet
  • Wafer: az irányokat és a klikkelést kiváltó speciális eszköz, mely a QuizWorks kapcsolódobozhoz kapcsolva működteti a számítógépet
  • WheelSim: oktató és játék CD
  • Wobble Switch: joystick kapcsoló
(Forrás: http://www.blissalapitvany.hu/kolcsonozheto-eszkozok/eszkozeink-listaja)

Az alapítványnál nagy hangsúlyt fektetnek a számítógépek használatának megtanítására. A halmozottan sérült személyek társadalmi integrációjának egyik feltétele a megfelelő géphasználat elsajátítása. Az augmentatív és alternatív kommunikáció területén csoportmódszert, kommunikációs programot, speciális játékokat fejlesztettek ki. 2003 óta a fej-és szemegér kidolgozásában az ELTE NIPG Munkacsoportjával működnek együtt. Az alapítvány célja, a legsúlyosabban sérült populáció felkészítse az önálló életre. (Forrás: http://www.blissalapitvany.hu/az-alapitvany)

Látogatás a Bliss Alapítványnál
2012. november 7-én ellátogattam két másik barátnőmmel a Bliss-Alapítványhoz. Az oda utunk nem volt zökkenőmentes, eltévedtünk a nagy sietségben, de végül megtaláltuk az alapítvány épületét. Nagyon kedvesen fogadtak minket, és egyből a Suli-buli terembe vezettek bennünket, ahol várt ránk hat gyerek és három felnőtt, két tanár és egy anyuka. Mindannyian a székükben ültek. A reggeli köszöntések egy hangadó géppel történtek, vagy a Jó reggelt vagy a Sziasztok gombot lehetett megnyomni, ez a két lehetőség közül választottak a gyerekek. A köszönés után a tanítónő megszámolta, hogy hányan is vannak jelen. Ezután adott a gyerekeknek fényképeket a jelenlévőkről, és egy hangadó géppel el kellett dönteniük, hogy Itt van vagy Sajnos nincs itt az adott gyermek. Aranyos volt az egyik kislány, Bogi, mindig nevetett, ha rá került a sor, és mosolygott minden társára. A játékos kezdet után festés következett. Mindannyian kiválasztották, hogy milyen színű lapon szeretnének dolgozni (fehér, kék, zöld). Ezután a temperát vitte körbe a tanárnő, és abból is választaniuk kellett (piros, zöld, sárga). A döntésnél nem használtak gépet, rá kellett mutatniuk az általuk választott lapra és temperára. Miután ez megtörtént, két fajta falevélből választhattak, hogy melyikről szeretnének lenyomatot készíteni (cakkos szélű vagy kerek levél). Két kislány folyamatosan egymást utánozta, ha fehér lapot választott az egyik, akkor a másiknak is az kellett, ha piros színnel szeretett volna dolgozni, akkor a másik is, és ha a kerek levélről szeretett volna lenyomatot készíteni, akkor természetesen a másik is arra mutatott. A festésnél mi is besegítettünk a tanítónőnek és segédjének, mi is foglalkoztunk a gyerekekkel. Sajnos történt közben egy incidens, és akkor már csak „négy felügyelő” maradt a teremben az öt helyett. Nem volt gond, jól haladtunk velük, és sem a gyerekek, sem mi nem lettünk kimondottan festékesek, és egész szép lenyomatok készültek. Segítettünk nekik befesteni a levél eres oldalát, azzal a kezükkel dolgoztunk együtt, amelyikre ők mutattak (legtöbben kétkezesek voltak). Festés után rányomkodtuk a lapra közösen, és közös erővel húztuk fel a lapról. Az egyik fiú, Álmos, végig mosolygott, és a levél lenyomkodásánál nagyon koncentrált, olyan volt, mintha izgulna miattunk, és szeretne jól teljesíteni előttünk. A festés befejeztével megnéztük az elkészült festményeket, majd elindultak tízóraizni, mi pedig a gyógytornász felé vettük az irányt.
A gyógytornásznál, Szűcs Sándornál, két kezelésen is részt vehettünk. Mindkét kliens ép értelmű volt, és megengedték, hogy több mindent megtudjunk a családi hátterükről, iskolájukról, betegségükről. Az első kliens Attila volt, 21 éves. Pécs mellől jár fel minden héten, de csak egyszeri alkalomra, amit a gyógytornász nagyon kevesellt. Attilának atetózisa van, ezért a torna alatt leginkább lazító gyakorlatokat végeztek. Térdelés és ülőhelyzet gyakorlása, fogóreflexek lazítása. Emellett a statikus helyzeteket is gyakorolnak, mint a haj és a törzs megérintése. A siófoki táborban találtak neki egy lazító mozdulatot (kb egy év után), ami megkönnyíti számára az evést, és el tudja közben lazítani a törzsét és végtagjait. A lazító mozdulat: lefelé kell néznie kissé balra döntött fejjel. Tud olvasni és írni, a fejegeret nagyon jól használja, kifejezetten szeret az interneten szörfölni, illetve autós játékokkal játszani. Amit a pécsi iskolában nem tanítottak meg neki, az a szobatisztaság, amit Sándor nagy hibának tart, mert úgy véli, hogy igenis képes lenne rá, bár a görcsös mozgás mindenére kihat. A következő páciens Mirjam volt, aki Tatáról érkezett az édesanyjával. A kislány 9 évesen egyáltalán nem beszél mások előtt, csak hangokat ad ki, de az otthoni környezetben jobb a helyzet az anyuka elmondása szerint. Hanggal és gesztusokkal kommunikál a külvilággal, száznegyven saját gesztust fejlesztett ki, amit fényképeken meg is örökítettek, és meg is mutattak nekünk. Mirjamnál hipotóniáról beszélt nekünk a gyógytornász. Túl alacsony az izomtónusa, petyhüdtek és lazák az izmai, nem szeret mozogni, nagyon hamar el is fárad. A fáradékonyság miatt leginkább csak az arcizmait masszírozta, lazította, hiszen a torna után a következő állomás a logopédus volt. A hipotónia mellett nagyon súlyos gerincferdülésben is szenved, meg is mutatta nekünk a kislány, és a mi hátunkat és hasunkat is meg szerette volna nézni. A torna befejeztével, utolsó állomásunk a műhely volt, ahova Sándor vezetett minket.
A teremben fiatal férfiak ültek, köztük Attila is, aki akkor az Excel táblázatok készítését gyakorolta a tanárral. Mi Antonnal és Ricsivel beszélgettünk. Megmutatták a Power Point-tal készített önéletrajzukat, melyben minden információ szerepelt róluk, a család, a lakhelyek, az iskolák, a végzettségek, a tanfolyamok és a nyelvek is. Ricsi például angolul, németül és franciául is „beszél”, és megmutatta nekünk novelláját is a saját életéről. A számítógép billentyűjének segítségével kommunikáltak velük. Beszélgettünk a filmekről, a zenéről, kedvenc színészekről is. Anton visszahúzódóbb volt, csak kétszavas válaszokat adott nekünk. Nagyon látszott rajta, hogy zavarban van, sokszor elpirult, amikor megdicsértük a szőke a haját, és amikor mondtuk neki, hogy nagyon fotogén. A beszélgetés után bejött Sándor, és a karácsonyi műsorról beszélgetett a fiúkkal, ugyanis ők szokták szervezni minden évben, ők írják meg a forgatókönyvet. A megbeszélés után elindult mindenki ebédelni, a mi utunk pedig visszavezetett az egyetemre.
Összességében tetszett a hospitálás, hiszen aktívan részt tudtunk venni a feladatokban, tudtunk kommunikálni a fiatalokkal. Leginkább a Sándornál eltöltött idő tetszett, mert kifejezetten családias és barátságos volt a légkör. Sok mindenbe beavatott minket, viccelődött is velünk, kifejezetten jó volt a hangulat akkor is, amikor csak négyen voltunk bent a teremben, de akkor is, amikor többen. Az ott dolgozókról is csak jókat tudok mondani, segítettek nekünk, és az ottlévő gyerekeknek és fiatal felnőtteknek is. Lelkesen végzik a munkájukat, amit csak becsülni tudok. Jó érzésekkel fogok visszagondolni erre a felejthetetlen emlékre, ami az elején nagyon meglepő és félelmetes volt, de az idő múlásával kellemes időtöltéssé alakult át.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése