2013. október 30., szerda

Projektor az oktatásban

Kedves Olvasóim!

Jelen bejegyzésemet a projektorokkal kapcsolatban írom. A projektor, videoprojektor vagy digitális vetítő a számítástechnikában egy kimeneti eszköz. A számítógéptől egy kábelen keresztül videojelet kap, és lencséjén keresztül ennek megfelelő képet kivetíti egy külső felületre (falra, vászonra). A videoprojektort elsősorban konferenciákon és előadásokon használják. A projektor drága eszköz, használata mégis elterjed az iskolai oktatásban (írásvetítő helyett), sőt a házimozikban is. (Forrás:  http://hu.wikipedia.org/wiki/Projektor) Projektorvásárláskor több szempont alapján választják ki az eszközt a vásárlók:

  • fényerő
  • képfelbontás, képarány
  • zajterhelés
  • kontraszt
A fényerőről
Minél nagyobb az eszköz fényereje, annál világosabb környezetben használható. Az iskolai környezetben gondot okozhat a használatban, ha az osztályteremben túl sok a napfény. Ez persze megoldható a minél nagyobb fényerejű projektor megvásárlásával, ami igen költséges, de a legegyszerűbb megoldás mégis a sötétítőfüggönyök alkalmazása a teremben. A brit kormány javaslata: osztálytermekben 1500 ANSI Lumen fényerősségű projektor használata. (Forrás: http://www.sulinet.hu/tanar/kompetenciateruletek/6_digitalis/dokumentumok/projektorvalasztas.pdf)

A képfelbontásról és képarányról
A gyakorlatban sokszor előfordul, hogy a projektor és a számítógép nem tud együttműködni. A projektor vagy nem tudja feldolgozni a számítógép által kiadott jelet, vagy a számítógépen megjelent kép nem jelenítődik meg teljesen a kivetített vásznon. Manapság a legelterjedtebbek az XGA felbontású projektorok, melyek 1024x768 képpontra (pixelre) bontják fel a képet. Az XGA felbontás 4:3 arányú, homogén, éles képet ad. A megfelelő képminőség eléréséhez igazítsuk a számítógép felbontását a projektor képfelbontásához. (Forrás: http://www.sulinet.hu/tanar/kompetenciateruletek/6_digitalis/dokumentumok/projektorvalasztas.pdf)

A zajterhelésről
A projektorok lámpái igen sok hőt termelnek a működés során. A projektorban található ventillátorok hűtik az eszközt, bár működésük zajjal jár. A ventillátorok működése addig tart, amíg a lámpák teljesen le nem hűltek. Ha idő előtt kikapcsoljuk, akkor a projektorban található izzók élettartama jelentősen lecsökkennek. A projektorok zajtartománya 20-40 dB közé esik. (Forrás: http://www.sulinet.hu/tanar/kompetenciateruletek/6_digitalis/dokumentumok/projektorvalasztas.pdf)

A kontrasztról
Mi az a kontraszt? A fehér-fekete képpontok vetített felületen mért fényerősségének aránya. A vetítők kontrasztja eltérő: az LCD projektoroké 250:400:1, DLP projektoroké 2000:1. Az LCD projektorok kontrasztaránya tipikus, a DLP projektorok kontrasztaránya a filmek, videók vetítésére alkalmas. 
(Forrás: http://www.sulinet.hu/tanar/kompetenciateruletek/6_digitalis/dokumentumok/projektorvalasztas.pdf)

Amit még jó tudni

  • A ventillátorok működés közben levegőt szívnak be, ezzel együtt port is. A projektorokban van porszűrő, de idővel eltömődhetnek, ezért a tisztításra érdemes odafigyelni. 
  • A lencse határozza meg, hogy milyen távolságból mekkora képet lehet vetíteni. A 2000 ANSI Lumen-es projektorral 1,5-2,5 méter távolságból lehet vetíteni. 
  • Normál obejktív hátrányai: előadó árnyéka megjelenik a vásznon, emellett szemkárosító hatása is van (4-5 másodpercig a lencsébe néznek előadás közben).  
  • Hot spot: a projektor lámpájának tükröződése a vásznon. Ez a megvetített felület minőségétől függ, tehát érdemes odafigyelni a vászon, fal minőségére is!
  • Oktatás során használhatunk rögzített vagy mozgatható projektorokat. Ha állandó helyre szerelt projektort használunk, akkor fontos, hogy a táblától megfelelő távolságban helyezzük el. Ez lehet a mennyezet, vagy erre a célra készített tartó. Kutatások szerint az a legmegfelelőbb, ha a projektor közvetlenül a vászon fölött helyezkedik el. Miért? Mert így a fény nem kerül bele az oktató szemébe, nem fog látszódni az árnyéka sem. (Forrás: http://www.sulinet.hu/tanar/kompetenciateruletek/6_digitalis/dokumentumok/projektorvalasztas.pdf)
Szerintem miért fontos a projektor?
  • Vizuális információt hordoz: a mindennapokban rengeteg vizualitás éri a diákokat, fontos, hogy az iskolában vizuális ismerethordozókat alkalmazzunk, mert segítségükkel gyorsabb az információbefogadás és tartósabban rögzülnek az információk. 
  • Kiegészítik a frontális munkát, a táblára írást (akár helyettesíthetik is).
  • Segítik az új anyag feldolgozását, kiegészítik a magyarázatot. 
  • Figyelemfelkeltő és figyelemfenntartó hatása van.
  • Az óra alatt tarthatjuk a szemkontaktust a diákokkal, nem vonja el figyelmünket a hagyományos táblára írás, nem fordítunk nekik hátat.  
Tanulásban akadályozottság esetén a tünetek átfogóak, tartósak. Problémás területek: észlelés (egyensúlyészlelés zavara, taktilis-kinesztetikus észlelés zavara, auditív észlelés zavara, vizuális észlelés eltérései), mnesztikus funkciózavarok (emlékezés, munkamemória érintett), kivitelezés és végrehajtás motoros területeken (izomtónus zavara, nagymozgások és finommotorika érintettsége), szociális-emocionális területek érintettsége. Zavarok mutatkozhatnak a késztetések területén (passzivitás, hiperaktivitás), általános pszichés állapotban (szorongás), motivációban (motiválatlanság), munkavégzésben (kifáradás), önirányításban (labilitás), önértékelésben (kisebbségi érzés, egocentrizmus), szociális beilleszkedésben.

Hogyan segíthetjük elő a hatékony tanulási folyamatot tanulásban akadályozott diákok esetén?
  • több érzékszerven keresztül jut el az információ a gyermekhez: vizuális és akusztikus információ egyszerre
  • verbális tananyag kiegészítése képekkel: könnyebb tananyagmegértés
  • egyszerű nyelvhasználat: könnyebb tananyagmegértés
  • aktivitás az órán, cselekedtetés
  • figyelemfelhívás, figyelemfelkeltés: motiváció felkeltése és fenntartása
  • eszközök használatának megtanulása: finommotorika fejlesztése
  • differenciálási lehetőség: több dolgot lehet csinálni
  • differenciálási lehetőség: különböző munkaformák alkalmazása (páros, csoportos és egyéni munka)
  • tanuló aktívvá válik az órákon, mivel a tanár nem mond el mindent
Végezetül egy videó:  http://videotorium.hu/hu/recordings/details/3333,IKT_eszkozok_hasznalatanak_lehetosegei_a_tanulasban_akadalyozott_gyermekek_matematika_oktatasaban

2 megjegyzés:

  1. Ki tudná egészíteni azzal, hogy vajon fogyaétkos tanulók - elsősorban tanulásban akadályozott diákok - esetében milyen előnyei lehetnek a használatnak?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tisztelt Tanárnő! Kiegészítettem a bejegyzésemet.

      Törlés