Bessenyei István: A net generáció új tudása
c. írásának elemzése
1.
rész
Kettő dimenzió, amelyben élünk,
tudást szerzünk és átadunk
Kedves olvasók!
Az elkövetkező három blog bejegyzésem megírásában, első
körben egy Bessenyei István által megírt cikket fogok elemezni, amit kettő blog
bejegyzésen keresztül fogok levezetni. Az ezt követő blog bejegyzésemben Szabó
Mónika - Virányi Anita: Tanítási és tanulás virtuális környezetben - beszámoló
egy virtuális csoportfoglalkozás kísérletéről c. cikkét fogom elemezni.
Bessenyei István: A net generáció új tudása c. írásának
elemzése
„Bizony naponta olvashatunk tirádákat arról, hogy mennyit
romlott a fiatalok tudásszintje, olvasási készsége, helyesírása”.
Ez a kijelentés mára már semmi meglepődöttséget nem okozhat a
mai társadalom számára, hiszen köztudott tény, hogy a hagyományos tudásfajták a
mai világban vékony szeletként jelennek meg a változóban lévő tudásfajták
mellett, mint, ahogy a klasszikus tudáselosztási módok az új eszközhasználati
kihívások mellett. A nagykérdés inkább számomra az, ami leginkább döntő lehet
egy tudásszerzésnél, ami pedig egy válaszút a frontális oktatás vagy
csoportmunka, nagyelőadás vagy projekt, egyéni magolás vagy hálózatba
szervezett feladatmegoldás, regények vagy klipek, fogalmazási házi feladat vagy
internetes csevegés, kemény kötéses leánynapló vagy blog, fekete tábla krétával
vagy interaktív digitális falitábla –vagyis, ezek, amiket a cikkben Bessenyei
István kínzó válaszutaknak nevez.
Bizony teljesen érthető az, is hogy ezzel sokszor gondban van
egy előadó. Sokszor nehéz eldönteni ugyanis, hogy vajon a tudásátadás melyik
formáját használja, melyiket tartja célszerűnek ám mégis izgalmasnak,
érdekesnek, nem csak saját maga számára, amiben jól tudja érezni magát a
közönsége előtt, hanem maga a közönség számára is. Sokszor ugyanis nem abban
kell gondolkodni egy előadás megtartása előtt, hogy az előadó milyen módon érti
meg a legjobban, hanem, hogy a saját nézőközönségének mi a legjobb. A
célközönséget kell kiszolgálni.
Általános iskolában vagy akár a gimnazista éveimben nekem is volt, hogy
kellett tartanom kiselőadást, és akkor is, amikor otthon készültem fel az
előadásom témájából, akkor sem a magam igényeim alapján gondolkodtam, hanem a
saját célközönségem igényei szerint próbáltam felkészülni. Az előadások során a
legfontosabb és egyben a legnehezebb szerintem, hogy fenn tudd tartani a
közönséged érdeklődési szintjét az adott témáddal kapcsolatban. Ha ez nem
történik meg, maga a tudásátadása sem tud megvalósulni. Ez egy afféle hivatásos
tanítási kánonnak is felfogható tény. Ám Bessenyei István írásában a kérdés az,
hogy a pedagógia paradigmát vált-e abban az irányban, hogy a kliensek előzetes
tudása és kívánsága, igényei, életvilága is fontos, nem csak a hivatalos
tanítási kánonok.
A kérdés tehát valójában az, hogy „Az iskola úgy adja-e el a
tanulandót, mint megkérdőjelezhetetlen bizonyosságot, vagy rámutat a
viszonylagosságokra, és a tanulói életvilág tapasztalatainak bekapcsolásával,
az összefüggések kritikus és aktív vizsgálatával, hálózatba szervezett
tudáscserével teremt új, vitában kiszenvedett bizonyosságokat”.
Az írás alapján erre a válasz több oldalról is
megközelíthető. Azt elmondhatjuk, hogy a net-generáció tevékenységrendszere
másfelé mozdul, mint ahogyan azt a régi generáció a saját tudása,
normarendszere alapján elvárná. Ennek tekintetében 2 fajta dimenziót
különböztetünk meg egymástól: van a lassan adaptálható, tankönyv alapú tananyagok
repetitív feldolgoztatása. Így tehát maradunk az egyoldalú, az instruktortól a
tanuló felé irányuló információ-áramoltatásnál, a deklaratív tudás büntető
jellegű számonkérésénél. Ebben a dimenzióban ellentmondást nem tűrően szorul
háttérbe a net-generáció tagjai. És így megmarad annak a lehetősége, hogy kihasználatlanul
hagyjuk azt a képesség-potenciált, amit a mai ifjúság többnyire önerőből,
egymást támogatva sajátított el a világháló használata közben.
A másik dimenzió ahol látjuk, hogy hogyan alakult
fogyasztóink előzetes tudása, milyenek az ismeretszerzési forrásaik, miképpen
vesznek részt a világháló által nyújtott hálózatszervezésben, a másokkal
állandó tapasztalatcsere-lehetőségeket kínáló kommunikációs formákban, az
interaktív web-eszközök használatában.
A második dimenzióban, az interaktív internet világában, amely
a horizontális kommunikációról, az önreprezentációról, az együttműködésről szól.
Ez persze ellentétbe szorul a hagyományos, centralizált oktatási formákkal,
ahol a tudáselosztás központja a tanár, forrása a tankönyv, tevékenységi módja
az egyéni tanulás, eredménye a deklaratív tudás. A net generáció tagjai
intenzív internet használatukról, tudásuk fő forráserejéről, a világhálóról,
illetve olyan fajta tevékenységükről híresek, amely az egymással való
kapcsolatteremtésben mutatkozik meg, melynek nyomán megmutatkozik az egymástól
tanulás folyamata is.
Ez a 2 dimenzió tehát lényegesen nagy eltérést mutat egymás
között. Egymással szoros ellentétben, és egymással szemben mérhetetlen módbeli
attitűdváltozásokról tesz tanúbizonyságot. Mire is gondolok most ezzel a kicsit
kesze-kuszán megfogalmazott mondatomban?! Ha elolvassuk a 2 dimenzió ismérveit,
egyértelműen megfigyelhetjük, hogy a kettő dimenziót képviselő személyek,
más-más attitűddel rendelkeznek, ami által kialakul az, hogy bizony nem minden
ember szerzi egyforma módon a tudást, illetve adja át azt másoknak. Én azt
gondolom ezzel nincs is gond, ahogy nem egyszerre veszünk levegőt, az is egy
kimondott tény, hogy nem ugyanúgy informálódunk, nem ugyanúgy olvasunk utána
más dolgoknak, nem ugyanúgy gondolkodunk egy bizonyos hírről, állításról, nem
ugyanúgy vélekedünk egy filmről, miután megnéztük, hiába vettük egymás mellé a
jegyünket, és ettünk egy kukoricát.
Az attitűd szó több fajta jelentéssel bír. Az, hogy milyen
attitűdökkel rendelkezünk, az megnyilvánulhat a magatartásunkban, viselkedésünkben,
modorunkban, szellemi beállítottságunkban, szerepünkben, hozzáállásunkban, valamihez,
vagy valakihez való viszonyulásunkban.
„Az embernek kétféle attitűdje lehet az életben: az Építés
vagy az Ültetés. Az építők munkája évekig is eltarthat, de egy napon véget ér.
Akkor megállnak, és az általuk emelt falak szabják meg a határaikat. Az élet
elveszíti értelmét, amint véget ért az építés. Ezzel szemben vannak az ültetők.
Ők folyton küzdenek a viharokkal, az évszakokkal, és csak ritkán pihennek. Az
épülettel ellentétben a kert fejlődése soha nem ér véget. És miközben állandó
figyelmet követel a kertésztől, azt is lehetővé teszi, hogy az élet egy nagy
kaland legyen számára”.
Paulo Coelho: Brida
Az attitűd fogalmának körüljárásához ismerünk Coelho-nál szakmaibb, relevánsabb és autentikusabb forrrásokat is, Eszter.
VálaszTörlés