2013. október 26., szombat

Gilber Ryle: A szellem fogalma és ami még ezen belül számomra leszűrhető

Gilber Ryle: A szellem fogalma

Osiris, 1999, 36-37. old.

I. fejezet DESCARTES MÍTOSZA/A hivatalos doktrína,
és a THE SIMS számítógépes játék közötti kapcsolat

Bessenyei István: A net generáció új tudása c. írásának olvasása alatt találkoztam Gilber Ryle nevével, és az ő nevéhez fűződő: A szellem fogalma című írással.
A mostani blogomban, ebből az írásból kiragadott számomra érdekesnek talált olvasottakról fogok írni és a The Sims nevezetű számítógépes játékkal való kapcsolatáról.

Gilber Ryle brit analitikus filozófus volt. Filozófiájában azt szerette volna kimutatni, hogy a dualizmus és a materializmus is hibás elvekre épül fel: „Helytelen, ha a személyt csak testnek fogjuk fel minden más nélkül, mintha testtel rendelkező szellemnek képzeljük el. A behaviorizmus épp olyan rossz, mint a kartezianizmus.”
*kartezianizmus: René Descartes francia filozófusnak és követőinek tanítása

A hivatalos doktrína
„A hivatalos doktrína szerint az ember testből és szellemből áll, de a test halála után a szellem még tovább létezhet. A test térbeli, mechanikai törvényeknek alávetett, külső megfigyelők megfigyelhetik folyamatait, állapotait, élete nyilvános. A szellem nem térbeli, nincs alávetve a mechanikai törvényeknek, élete nem nyilvános, hanem privát, állapotairól, folyamatairól csak nekem vannak tapasztalataim. Tehát a személy két párhuzamos életet él: egyiket a szellemi világban, a másikat a fizikaiban”.
Az első bekezdésben szó szerint ezt lehet olvasni. Én úgy gondolom, hogy a teste felett mindenki maga uralkodik.

Erre viszont rácáfol az a számítógépes játék, amit The Sims néven neveztek el a megalkotói. Ebben a játékban az ember lehetőséget kap a számítógépen megalkotott ember karakterébe, testébe, személyébe bújni. Szinte mindent én irányítok, én, aki ugyan csak nyomkodja a klaviatúrát és képernyőn keresztül követi az eseményeket.

„Vitatott, de azért alapvetően elfogadott az az elképzelés, hogy a személy saját szellemi eseményeit introspekció révén meg tudja figyelni közvetlenül és tévedésektől mentesen, míg a fizikai eseményekkel kapcsolatban kétely merülhet fel, ezekkel kapcsolatban nem. A személyt két világra szakítják szét, melyet a külső és a belső metaforával illetnek. A szellem a belső metafora révén elveszti tér független jellegét, mert belehelyezik az agyunkba. Komoly problémája az elméletnek, hogy a szellem és a test hogyan hatnak egymásra, mivel az ilyen események nem tartozhatnak sem az egyén nyilvános életéhez, sem a belső életéhez".

A The Sims számítógépes játékban, én a saját tapasztalataim alapján, azt gondolom nincs lehetőség, hogy a kiválasztott és általunk megalkotott személy szellemébe és testébe ténylegesen bele bújjunk, illetve a játékban az ő által átélt események rabja legyünk. Teszem azt, ha a játékban az a személy, akit én irányítok, fáradt, vagy beteg, én ezt a képernyőn keresztül nem fogom érezni, így én nem leszek fáradt és beteg. Azonban az lehetséges, hogy a játékban megjelenő másik karaktert az én karakterem fogja érzékelni. Mint, ahogy a való életben is az emberek egymás testét érzékelhetik, és kölcsönhatásba léphetnek vele.
Számomra nagyon érdekes az emberek közötti szellemi folyamatok, amiket köztudott tény, hogy nem figyelhetünk meg, és nem hathatunk egymás szellemi életére.

„Az ember saját szellemi állapotainak és folyamatainak tökéletesen a tudatában van, mert ezek a szellem életét alkotó tudatos folyamatok”.

A The Sims világában úgy gondolom ezek a tudatos folyamatok jelen vannak, ott vannak a karakterben, amit mi játékosok mozgatunk. De ez a mozgatás, ez szerintem csak egy külsőleg látható mozgatás, amikor a jobb egér gombbal ráklikkelek a székre, mi szerint jelzem a karakteremnek, hogy oda üljön le, ez egy külső mechanikai folyamat, ami végbe megy, és mi is és a karakter is a tudatában van ennek. Így tehát ez a szellemi állapot csak a külső folyamatokban tud megvalósulni ebben a játékban.

Ezért gondolom azt, hogy a játék egy nagyszerű ötlet, sok mindenre megtanítja az embert, akár általános mindennapos tevékenységek végzésével kapcsolatban is, de az, hogy belülről, gondolatokról gondolatokra átjöjjön minden azon a karakteren keresztül, amit mozgat a játékos, az szerintem ebben a játékban egy beteljesületlen álom. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése