Gilber Ryle: A szellem fogalma
Osiris, 1999, 36-37. old.
I. fejezet DESCARTES MÍTOSZA/A
hivatalos doktrína,
és a THE SIMS számítógépes játék közötti
kapcsolat
Bessenyei István: A net generáció új tudása c. írásának olvasása
alatt találkoztam Gilber Ryle nevével, és az ő nevéhez fűződő: A szellem
fogalma című írással.
A mostani blogomban, ebből az írásból kiragadott számomra
érdekesnek talált olvasottakról fogok írni és a The Sims nevezetű számítógépes
játékkal való kapcsolatáról.
Gilber Ryle brit analitikus filozófus volt. Filozófiájában
azt szerette volna kimutatni, hogy a dualizmus és a materializmus is hibás
elvekre épül fel: „Helytelen, ha a személyt csak testnek fogjuk fel minden más
nélkül, mintha testtel rendelkező szellemnek képzeljük el. A behaviorizmus épp
olyan rossz, mint a kartezianizmus.”
*kartezianizmus: René Descartes francia filozófusnak és
követőinek tanítása
A hivatalos doktrína
„A hivatalos doktrína szerint az ember testből és szellemből
áll, de a test halála után a szellem még tovább létezhet. A test térbeli,
mechanikai törvényeknek alávetett, külső megfigyelők megfigyelhetik
folyamatait, állapotait, élete nyilvános. A szellem nem térbeli, nincs alávetve
a mechanikai törvényeknek, élete nem nyilvános, hanem privát, állapotairól, folyamatairól
csak nekem vannak tapasztalataim. Tehát a személy két párhuzamos életet él:
egyiket a szellemi világban, a másikat a fizikaiban”.
Az első bekezdésben szó szerint ezt lehet olvasni. Én úgy
gondolom, hogy a teste felett mindenki maga uralkodik.
Erre viszont rácáfol az a számítógépes játék, amit The Sims
néven neveztek el a megalkotói. Ebben a játékban az ember lehetőséget kap a
számítógépen megalkotott ember karakterébe, testébe, személyébe bújni. Szinte
mindent én irányítok, én, aki ugyan csak nyomkodja a klaviatúrát és képernyőn
keresztül követi az eseményeket.
„Vitatott, de azért alapvetően elfogadott az az elképzelés,
hogy a személy saját szellemi eseményeit introspekció révén meg tudja figyelni
közvetlenül és tévedésektől mentesen, míg a fizikai eseményekkel kapcsolatban
kétely merülhet fel, ezekkel kapcsolatban nem. A személyt két világra szakítják
szét, melyet a külső és a belső metaforával illetnek. A szellem a belső
metafora révén elveszti tér független jellegét, mert belehelyezik az agyunkba.
Komoly problémája az elméletnek, hogy a szellem és a test hogyan hatnak
egymásra, mivel az ilyen események nem tartozhatnak sem az egyén nyilvános életéhez,
sem a belső életéhez".
A The Sims számítógépes játékban, én a saját tapasztalataim
alapján, azt gondolom nincs lehetőség, hogy a kiválasztott és általunk
megalkotott személy szellemébe és testébe ténylegesen bele bújjunk, illetve a
játékban az ő által átélt események rabja legyünk. Teszem azt, ha a játékban az
a személy, akit én irányítok, fáradt, vagy beteg, én ezt a képernyőn keresztül
nem fogom érezni, így én nem leszek fáradt és beteg. Azonban az lehetséges,
hogy a játékban megjelenő másik karaktert az én karakterem fogja érzékelni.
Mint, ahogy a való életben is az emberek egymás testét érzékelhetik, és
kölcsönhatásba léphetnek vele.
Számomra nagyon érdekes az emberek közötti szellemi folyamatok,
amiket köztudott tény, hogy nem figyelhetünk meg, és nem hathatunk egymás
szellemi életére.
„Az ember saját szellemi állapotainak és folyamatainak
tökéletesen a tudatában van, mert ezek a szellem életét alkotó tudatos
folyamatok”.
A The Sims világában úgy gondolom ezek a tudatos folyamatok
jelen vannak, ott vannak a karakterben, amit mi játékosok mozgatunk. De ez a
mozgatás, ez szerintem csak egy külsőleg látható mozgatás, amikor a jobb egér
gombbal ráklikkelek a székre, mi szerint jelzem a karakteremnek, hogy oda üljön
le, ez egy külső mechanikai folyamat, ami végbe megy, és mi is és a karakter is
a tudatában van ennek. Így tehát ez a szellemi állapot csak a külső
folyamatokban tud megvalósulni ebben a játékban.
Ezért gondolom azt, hogy a játék egy nagyszerű ötlet, sok
mindenre megtanítja az embert, akár általános mindennapos tevékenységek
végzésével kapcsolatban is, de az, hogy belülről, gondolatokról gondolatokra
átjöjjön minden azon a karakteren keresztül, amit mozgat a játékos, az
szerintem ebben a játékban egy beteljesületlen álom.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése