2013. október 20., vasárnap

Interaktív tábla az oktatásban

Kedves Olvasóim!

A csoportos munkánk témája: A gyógypedagógusok vélekedése az IKT eszközökről. A csoport tagjaival úgy gondoltuk, hogy a bevezetés után különböző IKT eszközöket vennénk nagyító alá, melybe beletartozik az interaktív tábla is.

Az interaktív tábla
Az interaktív tábla magába foglalja a számítógép monitorát, a billentyűzetét, az egerét és a vetítővásznat. Az interaktív eszköz segítségével a tábla egy nagy vezérlő, érzékelő felületté válik, így a számítógép a tábláról irányítható. Az egeret a saját kezünk vagy egy speciális toll helyettesíti, a billentyűzetet pedig egy virtuális felület. A speciális tollal, vagy az ujjunkkal ugyanazokat a hatásokat érhetjük el, mint az egérrel a számítógépen. Egy gyors kettős koppintás a táblán ugyanaz, mint az egérrel egy kettős kattintás. Gyakorlatilag minden műveletet el tudunk végezni a kivetített képen.
(Forrás: http://blog.namesztovszkizsolt.com/wp-content/uploads/2009/10/regdigitalistabla.pdf)

Egy kis történelem
"Az interaktív táblák először a 80-as évek végén, a 90-es években jelentek meg a multinacionális vállalatok tárgyalóiban, belső képzésein. Az igen magas ár, valamint a rendelkezésre álló tartalom, sőt annak előállítási képességének hiánya, az oktatás számára elérhetetlenné, és feleslegessé tette abban az időben ezeket az eszközöket. A technológiailag is bonyolult, egymással átjárhatatlan eszközök tömeges bevetése szóba sem jöhetett az oktatásban.
Az ezredforduló idején, drasztikus fejlesztéseknek köszönhetően az interaktív táblák ára jelentősen esett és felépítésük, telepítésük, használatuk, nagyságrendekkel egyszerűbbé vált, valamint a számítógépek és az Internet is meghonosodott az oktatásban. Egyre több olyan tanár dolgozott, akik felhasználták a maguk, kollégáik vagy a kiadók által készített digitális tananyagokat az oktatás hatékonyságának jelentős növelésére, de hátráltatta őket, hogy a számítógép monitorja mögé kellet bújniuk. Számukra nyújt kompromisszumok nélküli eszközt az interaktív tábla.
A körülmények fent leírt javulása kedvezett az oktatáspolitikai döntéshozók meggyőzésének is és 2002-től Angliában, azt követően Skóciában, Ú- Zélandon, Kanadában, az USA-ban indultak átfogó, interaktív táblákra épülő fejlesztési programok. Ma már Dél Koreában, Malajziában, Szingapúrban, Kazahsztánban, Hollandiában, Svédországban, sőt Mexikóban is indult interaktív tábla program 2 év alatt fél millió táblával. Ma már több millió interaktív táblával felszerelt tantermet találhatunk szerte a világon."
(Forrás: http://sulihalo.hu/pedagogus/oktatasi-segedanyagok-magyarerettsegi-tetelek-erettsegi-feladatok-eretsegi-matek-erettsegi-szobeli-erettsegi-emelt-szintu-kozepszintu-erettsegi/informatika/4545-interaktiv-tablak-az-oktatasban)

Az interaktív tábla működéséhez mire van szükségünk?

  • számítógép
  • interaktív eszköz (szenzor) 
  • mutatóeszköz (toll vagy a felhasználó ujja)
  • projektor
  • (fehér) tábla, vagy más (fehér) felület

Ennek az eszközrendszernek a központjában a számítógép áll. A számítógéphez csatlakoznak az interaktív tábla lényegesebb elemei. Az interaktív eszköz (szenzor) USB csatlakozás segítségével kapcsolódik a számítógéphez a leggyakrabban, de léteznek rádiós megoldások is.

Interaktív táblák csoportosítása

  • nem hordozható tábla 
  • hordozható tábla (egy kiegészítő eszköz, amely a fehér táblát alakítja át interaktív felületté) 
Az interaktív tábla előnyei SNI tanulók oktatásában
  • érdekesebb vele a tanulás
  • segíti a bevésést (akusztikus és vizuális információ egyszerre)
  • tananyag könnyen megérthető
  • nyelvezete egyszerű
  • könnyen kezelhető
  • könnyen bevonhatóak a tanulók az órai munkába
  • megjelenítés látványos
  • a tanárnak nem kell mindent elmondani, tanulók sokkal aktívabbak
Mit fejleszthetünk vele?
  • finommotorikát
  • problémamegoldó készséget
  • kommunikációs készséget
  • szociális készséget (együttműködés, csoportmunka)
  • figyelmet
  • koncentrációt
Egy tanulmányban olvastam az interaktív táblák használatával bekövetkező változásokról. "A 84 iskolából 51 tapasztalta, hogy a tanulók koncentrációja kitartóbb, erősebb lett. 76%-uk szerint több diákot lehet bevonni az óraközi feladatok megoldásába, és 27 iskola jelölte meg, hogy a táblák segítségével gyorsabban haladnak az anyaggal. A válaszadók 73%-a szerint a táblák használata segít a vizuális készségek fejlődésében és 23%-uk vallja, hogy a diákok általános készségei az utóbbi időben gyorsabban fejlődtek. 22 iskolában a táblák bevezetése segített a felzárkózásban, és 49 iskolában érezhetően javultak az IKT készségek. Az
intézmények 73%-ban megjelölték, hogy az interaktív táblák segítik a vizuális készségek fejlődését."

Gyakorlatom során eddig egyszer volt szerencsém interaktív táblához, de a tanórámon végül nem használtam a korszerűtlen számítógép miatt (túl lassú volt). Eddig az interaktív táblát a hagyományos táblával helyettesítettem. Igyekeztem minél figyelemfelhívóbbá varázsolni azt saját készítésű rajzok, szócsíkok, nyomtatott képek segítségével, melyek vagy mágnes, vagy bluetech segítségével kerültek fel rá a tanulók közreműködésével. A közeljövőben szeretnék majd a táblával dolgozni, nem csak azért, hogy a saját ismereteimet bővítsen, hanem mert kihívást is jelent a számomra. Hogyan állnék helyt egy tanórán, ha én vagyok az oktató, aki interaktív táblával dolgozik (élesben első alkalommal)? Sikeres lenne-e így az órám? Remélem, ezekre a kérdéseimre hamarosan választ is kaphatok pozitív végkimenetellel! :)







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése