2013. október 30., szerda

Az írásvetítő őskövület?

Kedves Olvasóim!

Bejegyzésemet a mai világban talán őskövületnek számító írásvetítőről szeretném írni. Általános iskolában sok tanárom alkalmazta ezt az eszközt, akkor kifejezetten tetszett. Valami újat nyújtottak nekünk a tanórákon, nem csak a táblát használták. Gimnáziumban már sokkal kevesebben alkalmazták ezt az eszközt, akkor előnyben részesítették a projektort, a számítógépet és a DVD-t. Egyetemen idén találkoztam először a régi írásvetítővel és a hozzá tartozó fóliákkal. Kifejezetten nosztalgikus élményt nyújtott számomra.

Az írásvetítő

"Az állóképvetítők családjába tartozó optikai készülék, amely átlátszó pozitív képek, transzparensek, átvilágítható tárgyak vagy mozgó síkmodellek nagyított képét állítja elő egy tőle meghatározott távolságban lévő vetítőernyőn."













(Forrás: https://www.google.hu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&ved=0CDcQFjAB&url=http%3A%2F%2Fokt.ektf.hu%2Fdata%2Felekili%2Ffile%2F%25C3%2581ll%25C3%25B3k%25C3%25A9pvet%25C3%25ADt%25C5%2591k_k%25C3%25A9rd%25C3%25A9sekkel_IKT.ppt&ei=lgRxUoeSBuPo4gTusoHICg&usg=AFQjCNGAdJ00k1TjaRRdFUO4QeF8y6H4Fw&sig2=6wgHnzcMrtRvAj-6eBqVKA&bvm=bv.55617003,d.bGE)

Az írásvetítő működése
Az állóképvetítők az átvilágítható és át nem világítható információhordozók bemutatására szolgálnak. Két fajtájuk ismert:

  • diavetítő írásvetítő: átvilágítható információhordozók bemutatására szolgál
  • episzkóp: át nem világítható információhordozók bemutatására szolgál
Az írásvetítők hordozható, közép- illetve nagyteljesítményű kivitelben készülnek. A közepes minőségű írásvetítővel a terem elsötétítése nélkül is jól látható a kivetített kép. Az írásvetítő segítségével A/4-es méretű fóliákat, lapokat tudunk álló, vagy fekvő helyzetben kivetíteni a közönség számára. Ha a vetítőfej több lencséből épül fel, akkor a kivetített kép sokkal nagyobb felbontású lesz. (Forrás: http://www.mpigyor.hu/tartalomuj/egyeb/klasszikus_oktatastechnologia.pdf)

Az írásvetítő felhasználása
Az írásvetítő a tanítási-tanulási folyamat irányításának, az ismeretanyag tartalmi feldolgozásának irányítására szolgál. A transzparensek (fóliák) alkalmasak elemzésre, analízisre, szintézisre, segítik a megértést. Leginkább frontális munkaformában alkalmazzák az oktatók a fóliákat, alkalmazásuk mellett szükséges a megfelelő információk átadása a tananyaggal kapcsolatban. A fóliák és a magyarázat párhuzamosan kell, hogy történjenek. A tanulók figyelmét fontos fenntartani. Mit tegyen a tanár?
  • aktív részvétel támogatása
  • figyelemfelkeltő fóliák (színek, formák)
  • rámutatások 
  • kérdések a szöveggel, ábrákkal kapcsolatban
  • grafikonok megbeszélése
  • táblázatok megbeszélése

Fóliák készítése
A fóliák elkészítésénél ügyelni kell a kivitelezésre. 
  • lényeges információkat tartalmazzon
  • kapcsolódjon a tananyaghoz
  • kézi rajzolásnál az esztétikum figyelembe vétele
  • alkoholos filc használata írásnál (vizes filc letörlődik)
  • javítási lehetőség alkoholos filc esetében: szeszes-alkoholos ronggyal könnyen letörölhető
  • ügyelni kell a megfelelő méretekre
  • pontos ábrák kopírozása: a transzparens alá helyezzük el a szükséges ábrát, másoljuk át
Manapság már a kopírozás sem szükséges. Számítógép, fénymásoló segítségével mindent meg lehet oldani. Speciális nyomtató (tintasugaras, lézersugaras nyomtatóhoz tartozó fólia) segítségével készíthetünk transzparenseket. Ha könyvből szeretnénk szöveget, vagy ábrát másolni, akkor papírról hőtűrő fóliára fénymásolhatjuk a szükséges anyagokat. Az írásvetítő segíti a frontális munkát, szemlélteti a mondanivalót, kiegészíti a tanári magyarázatot és segíti az adott anyag feldolgozását. Az írásvetítő ugyan nem mai darab, őskövületnek azonban nem mondanám. Korszerű világunkban korszerűen tudjuk (tudhatnánk?) alkalmazni megfelelő türelemmel és kreativitással. Miért? Kezelése egyszerű, képméret nagy, szemkontaktust tarthatunk diákjainkkal, a fóliákat elég egyszer elkészíteni, többször felhasználhatóak. Hátrányként azt tudnám elsőként megemlíteni, hogy alkalmatlan mozgókép-vetítésre. Nem elhanyagolható tulajdonsága még, hogy viszonylag olcsóbban beszerezhető! (Forrás: http://www.mpigyor.hu/tartalomuj/egyeb/klasszikus_oktatastechnologia.pdf)

Előnyei egy tanítási órán
  • segíti a tananyag könnyebb megértését
  • gyorsabb információfeldolgozás
  • tanultak rögzülése
  • érdeklődés felkeltése
  • fantázia és kreativitás fejlesztése
Mire nem jó egy írásvetítő? :)
  • át nem világítható tárgyak szemléltetése kémia órán: a vas tulajdonságainak megbeszélése, mágnessel bemutatni, hogy vonzza a vasport
  • kémiai elszíneződéses folyamatok szemléltetése egy átlátszó üvegcsében
  • át nem világítható tárgyakból modellek készítése


4 megjegyzés:

  1. Az írásvetítőt Bernadett korszerűnek, naprakésznek érzi? Mikén t gondolkodik arról, hogy a web 2.0 technológiákkal felveszi a versenyt? Interaktivitásban? Felkelti a multimédiás környezethez szokott diákok figyelmét?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tisztelt Tanárnő! Nem veszi fel a versenyt a web 2.0-ás eszközökkel, mégis úgy gondolom, hogy szívesen használnám egy tanítási órámon a jövőben. Kreativitással ezzel az eszközzel is lehet sikeres egy óra.

      Törlés
    2. Bővítettem a bejegyzésemet.

      Törlés
  2. Szerintem a mai gyerekek is szívesen veszik az írásvetítő alkalmazását az órákon. Csak a pedagógus kreativitásán múlik, hogy mit tud belőle kihozni.

    VálaszTörlés