2013. október 20., vasárnap

Moodle rendszer az oktatásban

Kedves Olvasóim!

A múlt órán a Moodle rendszerről tudhattunk meg többet. Az oktatók szemszögéből is megismerhettük a rendszert, melynek a későbbiekben biztosan sok hasznát fogjuk venni. A Moodle rendszert 204 országban, 37.000 oktatási oldal keretrendszerekét használják. A felhasználók között megtalálhatjuk az egyetemek oktatási platformjait, valamint egyéni oktatási oldalakat is.

Mi is az a Moodle?
"A Moodle egy nyílt forráskódú, ingyenes (GNU GPL) licenc alatt terjesztett, PHP nyelven íródott eLearning keretrendszer. A Moodle önmagát CMS-nek nevezi (Course Management System), de a klasszikus eLearning keretrendszerek osztályozása alapján egy LMS (Learning Management System) rendszernek tekinthetjük. A Moodle-t eredetileg az ausztrál Martin Dougiamas WebCT rendszergazda fejlesztette ki, hogy segítse az oktatókat olyan online kurzusok létrehozásában, amelyek középpontjában az együttműködés, a tartalom együttes építése és a folyamatos fejlődés áll." (Forrás: http://hu.wikipedia.org/wiki/Moodle)

A Moodle fejlődése
A rendszerben eleinte az oktató feladata volt a tananyag kialakítása, a hallgatók csupán vizsgázásra használták. Martin Dougiamas azonban úgy vélte, hogy a tananyag felépítése közös feladat, emellett fontos a folyamatos kommunikáció és visszacsatolás oktató és hallgató között. Végül 2000-ben megszületett a rendszer, ami az együttműködésen alapult. 2001-ben a www.moodle.com oldalon közzétették, hogy a Moodle szabad szoftver letölthető, terjeszthető. (Forrás: http://www.ittk.hu/netis/doc/textbook/bessenyei_toth_moodle_hun.pdf, 9. oldal)

Miért jó a Moodle?
  • magyar nyelven elérhető
  • könnyen tanulható
  • gazdag az eszközrendszere
  • alkalmas közösségi terek szervezésére
Szerepkörök a Moodle rendszerben
  1. Rendszergazda: a portálon bármit megtehetnek az összes kurzusban
  2. Kurzuskészítők: új kurzusokat hozhatnak létre, oktathatják őket
  3. Oktató: egy kurzuson belül bármit megtehetnek (tevékenységek megváltoztatása, hallgatók osztályozása)
  4. Nem szerkesztő oktató: taníthatnak kurzusokat, osztályozhatnak, de tevékenységeket nem módosíthatnak
  5. Hallgató: egy kurzuson belül kevesebb joggal rendelkeznek az oktatóknál
  6. Vendég: kevés a jogosultságuk, nem tudnak szöveget beírni sehova
  7. Hitelesített felhasználó: minden bejelentkezett felhasználó 
A biztonságról
  • HTTPS protokoll használata 
  • Több szinten védett tartalmak: felhasználó neve és jelszava; beiratkozási kulcs; tevékenységekhez kötődő jelszavak védelme (tesztek esetén); hozzáférés helyének korlátozása (IP cím alapján)
  • Teljeskörű naplózás (ki, mikor, milyen tevékenységet végzett)
Tevékenységek:
  • Adatbázis
  • Attendannce
  • Feladat: Egy feladat során a tanár rögzítheti a pontos feladatkiírást és a határidőt. A feladat lehet offline, rendszeren kívüli feladat. Ebben az esetben a tanár a határidő után értékelheti a rendszeren belül a tanulók munkáját, osztályozhatja is azt. Online feladatot is megadhatnak, ekkor a Moodle képes fogadni a leadott fájlt, majd azt a tanár számára javítandóként felajánlani. A feladatok értékelését a Moodle automatikusan e-mailben is elküldi a tanulóknak. Az adott osztályzat bekerül a naplóba. (Forrás: http://www.bgf.hu/GKZ/tartalmak/doku-hallgatoknak/moodle_hallgatoi_kezikonyv.pdf, 12. oldal)
  • Felmérés
  • Fogalomtár: Ez nem csak egy egyszerű szótár, hanem az egyes szavakhoz a jelentéseken kívül definíciók és egyéb megjegyzések is adhatók akár a tanártól, akár a diáktól. Nem csak nyelvek tanulása esetén vannak új, idegen szavak, hanem a szakzsargont, a rövidítéseket is meg kell tanulni, ezt pedig a legegyszerűbb fogalomtárral megtenni. (Forrás: http://www.bgf.hu/GKZ/tartalmak/doku-hallgatoknak/moodle_hallgatoi_kezikonyv.pdf, 13. oldal)
  • Fórum: A Moodle-ban egymással párhuzamosan több fórum is létrehozható egy tanfolyamon belül. A fórumok tetszőleges számú témát és hozzászólásokat tartalmazhatnak. A fórum hozzászólásokat a feliratkozottak e-mailben is megkapják. Speciális fórum a kurzus, illetve a teljes weboldal hír fóruma. Erre minden érintett automatikusan felíratásra kerül, és beállítható, hogy ezen fórumok hozzászólásai automatikusan megjelenjenek a nyitó képernyőn. (Forrás: http://www.bgf.hu/GKZ/tartalmak/doku-hallgatoknak/moodle_hallgatoi_kezikonyv.pdf, 12. oldal)
  • Lecke
  • Műhelymunka
  • Registration date
  • SCORM-csomag
  • Teszt
  • Válaszlehetőség
  • Visszajelzés
  • Wiki: A wiki közösen szerkesztett és írt internetes dokumentum. A wiki lap egy olyan internetes lap, amelyet a tanár és a diákok közösen hoznak létre, feltöltik tartalommal közvetlenül a böngészőn keresztül, anélkül, hogy HTML ismeretekre lenne szükségük. (Forrás: http://www.bgf.hu/GKZ/tartalmak/doku-hallgatoknak/moodle_hallgatoi_kezikonyv.pdf, 13. oldal)
Tananyagok: 
  • Címke
  • Könyv
  • Mappa
  • Oldal
  • Tananyag: A Moodle tananyagai lehetnek előre létrehozott fájlok, a web felület segítségével létrehozott elektronikus anyagok, vagy esetleg internetes hivatkozások. A tananyagokhoz rövid ismertető is hozzáfűzhető. A Moodle nyomon követi, melyik tanuló, mikor és hányszor nézte meg az adott tananyagot. (Forrás: http://www.bgf.hu/GKZ/tartalmak/doku-hallgatoknak/moodle_hallgatoi_kezikonyv.pdf, 12. oldal)
  • URL
Moodle szerverek:
  • 204 ország
  • 48.719 regisztrált szerver
  • 27.919.018 regisztrált felhasználó
A fenti adatokba kicsiny hazánk is beletartozik (Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapesti Corvinus Egyetem, Kodolányi János Főiskola, Széchenyi István Egyetem), mi is büszkélkedhetünk népes felhasználó táborral. (Forrás: http://comega7.hu/e-learning/moodle)


2 megjegyzés:

  1. A BGF-es linken szereplő tartalmak nem azok, mint amihez a hivatkozást írta.

    VálaszTörlés
  2. Tisztelt Tanárnő! Javítottam a hivatkozást!

    VálaszTörlés